Mistr světa MotoGP 2011, Casey Storer, pro motogp.com hovořil o svém motocyklu Repsol Honda 1000cc.

Jaký je rozdíl mezi 1000cc a 800cc při vjezdu do zatáčky, v zatáčkách a při výjezdech?
“No, mezi 1000cc a 800cc není zas takový rozdíl, ale co Honda zdokonalila, je stabilita při brzdění. Rozvor kol je možná trošku odlišný, a když do zatáčky jdeme na brzdy, tak pak na výjezdu máme trochu větší stabilitu. Zadní kolo tolik neodskakuje a my tak můžeme brzdit mnohem silněji. Změnil se tak i brzdný bod. Jinak bych řekl, že výjezd ze zatáčky je stejný. I vše ostatní je hodně podobné. Myslím, že jsme vylepšili hlavně šasí, váha je totožná a to jak motocykl reaguje je velmi podobné, ne-li úplně stejné.”

Váha zůstala stejná?
“Je to docela nedávno, co bylo rozhodnuto o tom, že přidají navíc čtyři kila, jinak se váha ale moc nemění. Asi by to bylo jiné, kdyby váha vzrostla třeba o 20 kilo, ale takhle je to skoro stejné jako u 800cc. Jediná věc, u které pociťuji změnu, je šasí. Díky tomu jsme schopni při výjezdu ze zatáčky využít tu sílu mnohem lépe. To nám umožňuje dostat z motoru větší výkon a mít tak nad motorem větší kontrolu. Ve skutečnosti používám více trakce, protože musím kvůli kontrole a většímu výkonu vyjet dříve než dostanu smyk.”

Můžeš litr řídit méně precizně. Projde ti to?
“Řekl bych, že ne. I když, možná trochu, protože má motorka silnější zátah, takže se toho dá využít třeba při výjezdu ze zatáček, ale i 800cc byly hodně výkonné. Obě kubatury vyžadují podobný a velice precizní jízdní styl. Momentálně se každý jezdec pokouší jezdit co nejlépe.”

Pokud uděláš na 1000cc chybu, tadalafil and hydroxyhomosildenafil projde ti to snáze než u 800cc?
“Ne, jak už jsem řekl, obě kubatury jsou si velice podobné. U 800cc bylo možné projíždět zatáčku rychleji, no a u litru se, zvláště na menších okruzích, jezdí s nižším http://plavixpharmacy-generic.org/ rychlostním stupněm a motorky se tak staví víc na zadní. Zatáčení je trochu těžší a uprostřed zatáčky se přidává více plynu. Stále je ale možné oba motocykly řídit podobně. Sledoval jsem jízdní stopu jiných jezdců a viděl jsem http://plavixpharmacy-generic.org/ černé šmouhy, které po sobě zanechali, používají větší část tratě. Já používám stále méně a méně tratě, protože mi větší výkon vyhovuje. Obecně je ale možné jezdit oběma způsoby.”

V minulosti už jsi jeden titul vyhrál, je těžší titul vyhrát nebo obhajovat?
“Nemyslím si, že je něco takového jako obhajoba titulu. Nepůjdu teď do šampionátu s body navíc, protože jsem vloni vyhrál. Takže si opravdu nemyslím, že se dá říct, že budu obhajovat titul. Jediná změna je číslo na motorce (tedy pokud se k tomu jezdec rozhodne), ale jinak začínáme všichni od nuly. Zvláště tento rok, kdy přecházíme z 800cc na 1000cc. V porovnání s minulými sezónami bude mít tenhle rok máloco společného – tedy kromě jména šapmionátu a toho, že se stále jezdí po dvou kolech. Jinak je to ale kompletně nová kategorie, proto si nikdy nemyslím, že vstupuji do nové sezóny jako obchájce titulu. Spíš si říkám, že se pokusím získat další.”

Casey Stoner

Casey Stoner

Poté co jsi vyhrál v roce 2007 šampionát, jsi měl v následujících sezónách spoustu problémů. Ty problémy znemožnily udržet si na motocyklu jedničku?
“Myslím, že jsme v sezóně 2008 neměli dobrý stroj. Hodně jsme se s tím motocyklem na začátku sezóny trápili. Měli jsme problémy s čerpadlem a s pnutím řetězu. Byla tu spousta malých problémů, které jsme museli řešit. V Estorilu mi při jízdě odpadla kamera a třepotala se kolem motorky. V Le Mans nás zradil motor. Potom přišly problémy ještě větší, když mě začalo zlobit zápěstí, které se doslova rozpadalo na kousky. Jenže spousta lidí si pouze vybaví to, že jsem přišel o titul, ale my jsme celou sezónu sakra tvrdě bojovali. Já chtěl všem ukázat, že příští rok bude lepší a získám titul, jenže to se nepodařilo. Ani rok 2009 totiž nebyl bez problémů. Byli jsme ve vedení šampionátu, když jsem začal mít zdravotní problémy. Pak se ukázalo, že se jedná o alergii na mléčné výrobky. Jedině v roce 2010 jsme neměli žádnou omluvu. Neměli jsme tu správnou motorku, ani potřebné vybavení a nedokázali jsme problémy řešit dostatečně rychle. Dělal jsem chyby a příliš jsem na to tlačil v místech, kde jsem neměl. Prostě to nefungovalo. Na konci sezóny, kdy se nám podařilo problémy vyřešit, jsme všem ukázali, že můžeme být rychlý i na motocyklu, který není perfektní. Ukázali jsme všem, že můžeme bojovat o titul.“

Slavný výrok Wayne Raineyho je, že po každém uplynulém šapmionátu cítí, že musí každý závod vyhrát, a že ho druhé místo neuspokojí…
“Myslím, že se od té doby šampionát změnil. Wayne byl tehdy na vrcholu a neměl soupeře. Ale ano, připouštím, že je tu snaha vyhrát co nejvíc závodů v sezóně, to je cíl vždycky. Pro mě je ale problém s tím, jakou cestou se šampionát ubírá a také změny pravidel. Pokaždé je tu nějaká výmluva a vypadá to, že už to není jen o závodění, jako to bylo dříve. Dneska se tomu musí hodně obětovat a není možné jen závodit a dobře se u toho bavit. Když se podívám jakým směrem se šampionát vyvíjí, tak mě to mrzí. Pořád mám ale nějaké cíle, které jsem si stanovil, a kterých bych chtěl dosáhnout. Pokud se mi to nepodaří, budu i tak spokojený s tím co jsem dokázal.”

Jedním z problémů Raineyho bylo to, že vyhrával příliš často. Aby se to nestávalo, je tu snaha o změny, http://tadalafillevitra-pharmacy.net/ ale nezdá se, že by to zastavilo Hondu…
“Lidé v mém týmu berou každičkou informace ode mě jako motivaci udělat věci lépe. V Hondě se vždycky snaží něco vylepšovat. Nikdy jenom tak nesedí. Nyní, když tu máme 1000cc, se snaží pracovat co nejlépe a odstranit i sebemenší problém.”

V roce 2009 jsi zažil v Laguna Seca jeden ze svých nejhorších závodů, ale později v roce 2011 jsi tu dokázal vyhrát…
“Myslím, že si dneska každý uvědomuje, že to pro Ducati nebyl lehký závod, a že ten pád nebyla jen moje chyba. Snažil jsem se jet jak nejlépe jsem mohl, ale nefungovalo to. Já na to rychle zapomněl, ale jiní ne. No, dnes už se

tím netrápím.“

To předjetí Lorenza v Laguna Seca, jak dlouho jsi to plánoval?
“Abych byl upřímný, několik kol. Ne teda na tomhle místě, ale myslel jsem si, že kdyby se naskytla příležitost předjet ho právě v tomhle místě, nebudu váhat. V posledním úseku Laguna Seca jsem byl s Ducati vždycky rychlý. Všechno je o správném řazení, abyste udrželi přední kolo dole. Je to tak krátký úsek. A tak jsem se v předchozích kolech zkoušel „přečíst“ jak ho Lorenzo projíždí. Doufal jsem, že když se k němu dostanu dost blízko, trochu se sklouznu a přeřadím, bude to stačit. A podařilo se to. Pokud se na to podíváte znova, tak uvidíte, že jsem jakoby náhle zrychlil. Ve skutečnosti jsem jel smykem trošku déle. Což mi umožnilo udržet si rychlost a předjet ho venkem.”

Někteří lidé věří, že to byl v šampionátu klíčový moment. Co si o tom myslíš?
“Absolutně s tím nesouhlasím. V šampionátu se stále odehrávají nějaké důležité momenty. Každý závod je klíčový a pokaždé se odehraje něco, co může promíchat pořadí šapmionátu. Důležité je umět těchto momentů využít.